3 Ekim 2007 Çarşamba

29-30 EYLÜL GÜNÜNDEN ÇIKAN DERSLER


29 ve 30 Eylül benim için çok verimli geçti.Bir çok profesyonel arıcı tanıma fırsatım oldu.Öğrendiklerim benim için ve diğer arıcılar için önemli şeylerdi.Irklar konusunda da çok bilmediklerimiz var.İlk defa böyle konulara girdik.Sivaslı olan arıcı ağabeyimiz,Bu işi en iyi Ordulular bilir.Onları Denizli ve Muğla’lılar izler dedi.Tanıştığım kişiler geçimini arıcılıktan yapanlardı ve yaz kış arı peşinde olan kişiler.Çalıştıkları arılar hep değişik arılardı.Belli bir ırkta ısrar eden yok.Bence de arılıkta ne kadar çeşit varsa ve onları kullanmasını bilirsek süper olur.Arıcı olmayanlar var arılar melezlenirmiş,yok efendim Muğla’nın dili kısaymış.Kardeşim elimde Kafkas arısı var,Baharda geç atağa kalkıyor.Buna bir çıta kapalı Muğla yavrusu ver.Arıyı bir atağa kaldır.Bana burada bakıcı arı lazım baharda arının dili o sırada bana lazım değil.Muğla arısı zaten çama endeksli bir arı,bulunan dilinin yarısını kessen gene çamdan hazır balı alır gelir.Arılıkta çok çeşit olmasını şu yönden de savunuyorum.Papaz arısı denilen buckfast arısı 4-5 değişik arı ırkından elde edilmiştir.Seneye kısmet olursa karniyol ırkıda deneyeceğim.Daha bu sene F1 ler elime geçti.Bu ırklar bana çok bilgili kişilerin bir yerde toplanıp ortak çalışma yapması gibi geliyor.Kim nasıl anlarsa anlasın bana benim anladığım lazım.Herkes bildiği yolda yürüyecek.Hiç kimseye kardeşim sen yanlış yapıyorsun şöyle yap deme hakkımda yok.Seçim herkesin kendine aittir.Herkes bildiği doğruyu ortaya koyar.Bu haftaki öğrendiklerimin bana göre en önemlisi balı alınan arının beslemeye tutulmasıydı,bu benim yapmadığım bir şeydi .Yücel ağabeyimiz o kadar güzel izah etti ki bende jeton düştü.Hatırlarsınız Şile’de arılarım çok güçlüydü ve bu arılar balları alındıktan birkaç gün sonra Trakya ya gittim.20 çıta arı 4-5 çıtaya düşmüştü.Bende şok oldum.Olayı yeni çözdüm.Balı elinden giden arı strese girip intihar uçuşu yapıyormuş.Sağım yapıldıktan sonra mutlaka 4-5 gün besleme yapılmalıymış.Bunu Muhsin hocada yıllardır söylüyormuş ama ben okumamıştım.Bu bana ders oldu.Artık sağımdan sonra arıları stres ve bunalıma sokmayacağım.Bir düşünün çalıştınız ,çalıştınız biri geldi,neyiniz varsa aldı siz ne yaparsını.Yıkılırsınız dimi.Arılarada aynısı oluyormuş.Ama yıllardır arıları yıkmışım haberim olmamış.Besleme hem arıyı psikolojik olarak rahatlatıyor,hemde yavruya yatmasına neden oluyormuş.Bu detayı unutmayacağım artık çok önemli.

YAZIYA YAPILAN YORUMLARDAN SONRA İLAVE EDİLDİ::))
Arkadaşlar,ben tüm arı ırklardan yanayım,bu ırklarıda Devletimiz koruma altına almalı,ferdi olarak biz bunları nasıl koruyabilirizki..Hepimiz biliyoruz ki melez arılar,saf olanlara oranla,yüzde yüzün çok üzerine çıkan verim artışları gösterir.Daha iyi anlatmak gerekirse,örnek olarak bir saf Kafkas arısı 20 kilo bal yaparsa bunun ilk melezi 40 kilo üzeri bal yapar.Bunda bütün bilim adamları hem fikir.Buna tüm saf ırklar da dahildir.Ülkemiz ve dünyada kullanılan arılarda melezdir.Çünkü yüksek verim melez arılardadır.Şimdi piyasaya satılan Papaz arısı denilen buckfast’ta yukarda bahsettiğim gibi melez bir arıdır.Bu melezi ülkemize getirip üreterek satanlar var.Adınada buckfat diyerek.Bizim bildiğimiz Papaz hayattayken hiç kimseye ürettiği saf ırkı vermemiş.Papaz ölüyor varisleri yanlışlıkla birkaç safı satmışlar,adamlar uyanıyor ve başka saf buckfat satmıyorlar.Şimdi son duyduğum ise İzmir tarafında biri ,Bende buckfast var.üretip satıyorum diyor.Millette hücum ediyor.Benimde anlamak ve öğrenmek istediğim ayrıcada anlatmaya çalıştığım olay şu.Bu buckfat nasıl anlaşılır,bilen varmı yok.Ben artvinden ana aldım,2006 yılında bu sene denedik,hangisi saf siz karar verin.Biri 2 çıta şuan,biri 4 çıtada,biride 6 çıta.Ben bu arılara geçen haftaya kadar hiçbir takviye bulunmadım.Ne biçim saf bunlar.Birde bakıyorum Gürcistan’dan saf Kafkas anası getirenler var peki bu ne iştir? Trakyada karniyol ana arısı üretiyoruz ama Almanya’dan karniyol analar geliyor.

Sonuç olarak yüksek verim elde etmek için melez arılara ve tüm ırklara ihtiyacımız var.Saf arılar olmadan da melezi olmuyor.

Bendede tüm saf ırklar var hangisinin safını isterseniz göndereyim.Saf varmı saf diye yanıp tutuşanlara çare olarak,hepsi bende mevcut.Üstelik hanği ırk isterseniz isteyin bende hepsi var.Buckfasta dahil rametli papaz ölmeden bir kaçta bana vermişti.bizde şimdi eş ve dostlarımıza hemde safını veriyoruz insanlık ödlümü beeeee.siz melezlersiniz artık,melez daha çok bal veriyor ya ????????

9 yorum:

  1. Bu işi en iyi bilenler denildiğinde arıcılığın gelişmiş olduğu bölgelerin insanları doğal olarak ön plana çıkıyor. Ordu, Denizli, Muğla gerçekten bir çok insanın geçimini arıcılıktan sağladığı ve bu işin cefasını çektiği yerler. Gecesini gündüzünü arı ile geçiren insanlar tabiki arı dilini bir çok kişiden daha iyi bilir.

    Fakat şöyle bir şey merak ediyorum. Bu bölge arıcılarının yıllık ortalama ürün verimleri diğer bölge arıcılarına nazaran nasıldır?

    Mesela bir Ordulu arıcı besleme bal yapmadan doğal koşullarda 1 yıl içinde kaç kilo ortalama bal alır?

    YanıtlaSil
  2. ne oldu hayırdır papaz arısından bahsetmeye başladınız?:)))

    YanıtlaSil
  3. Ben her zaman tüm ırklardan bahsettim.Benim sana katılmadığım nokta,bizde satılanlar suyunun suyu diyorum.Anlaşamadığımız nokta burası.Adam enayimi elindeki ırkın safını Türk'lere satsın.Yazının tümündeki olduğu gibi,herkes bildiği yolda yürüyecek.Sende dahilsin buna.Yolun açık olsun,başarılar.

    YanıtlaSil
  4. Ali abi bali alinan ari intahar ucusunu diger kovanlara saldirark yapiyor. Benim balimi aldilar bende ordaki kovanin balini alim diyor. ve kendisiyle beraber diger kovandanda 1 ari goturuyor. Ve ari sayisi hizla azaliyor. Besleme yapildiginda bu tur yagmaciliginda bi sekilde onune gecilmis oluyor. Benim yorumum bu.

    YanıtlaSil
  5. Ali Türk doğru söylüyor.Adam enayimi kısmına tamamen katılıyorum.Adam yıllarca uğraşacak sonrada özünü üç kuruşa satacak.Tek katılmadığım nokta türke satacak sözü.
    arkadaşlar ticaret bu.fransıza ,yunana satıyorda sadece türkleremi satmıyorlar.
    İzmir'de geçen sene italyan ana üretip menemen araştırmaya satan vatandaşlar,
    bu sene birden papaz arısı satmaya başladılar.
    Enayiler burada kimse sormadan hucum papaz arısı almaya.
    a bu vatandaş nerden buldu ,bir kış mevsimi geçmeden nasıl olduda üretip satmaya başladı diye soran yok.

    YanıtlaSil
  6. sayın türk değişik kişilerle diyalog çok önemli tecrübeler birleşince sonuç mükemmel oluyor,hayatta bir üniversite iyi okuyp tecrübe etmekte çok fayda var.Yazındaki en önemli konu intihar uçuşu oldu ilginç ,kolay gelsin iyi çalışmalar

    YanıtlaSil
  7. Ali bey,

    Farklı yönden yaklaşmak istiyorum intihar uçuşu denen duruma, eğer paket arıcılıkla ilgili kaynak okudunuzsa bir nokta var orda deniyorki eğer paket arılar kovana konduğunda beslenmezse daha yavrular çıkmadan çok büyük yüzdesi ölüyormuş, arının aç kalmaması gerek arı mevcudu yeterli olsada.

    Diğer bir konu farklı arılarla çalışmak güzel ama geri dönüşü olabilecek şekilde çalışmak en güzeli,karadenizden çiçek peşi takip eden arıcı tanıdıklarımız farklı arı kullanabilir ama tekrardan başlayabileceği damızlığı köyünde evinin bahçesinde bulunurdur eğer yoksa bile bulabileceği damızlık özellikte arılık vardır. Örnek vermek gerekirse bir arıcı arkadaş anlatmıştı gittiğim yerde yerli arıcılar bizim kovanları geri çeviremeyeceğim bir bedelle almak istedi bende sattım diyor. Sen napacan dediğimde köyde arılarım var benim dedi, bu küçük bir örnek, yani nihayetinde balcı özellikte arısı kendi memleketinden çıkarken kullandığı arıdır.

    YanıtlaSil
  8. Emin abi adamlar hiç bir ülkeye damızlık olanını vermiyorlar,orada sadece bize vermiyorlar gibi anlaşılmış.Fatih le biz yaklaşık iki ay önce bu konuyu tartıştık,tartışmada Halil ben ve murat vardı.Hala orada takılıp kalması ilginç.Demekki konunun özünü o zaman anlatamadık.Arıcıları kandırıyorlar bak sende diyorsun.Geçen sene bu adamlar italyan ana üretirken bu sene hemen papaz arısı üretmeye başlamış.Üretenleri ben tanımam ve saf olarak onlarada vermemiştim.Nereden buldularki.???:::)))

    YanıtlaSil
  9. sonunda amacımıza ulaştık işte;
    Benim amacım zaten konunun konuşulması, fikir terakkisi yapılması idi.Bilmek bilmemekten iyidir herhalde..

    YanıtlaSil