26 Mart 2008 Çarşamba

BALKON SOSYETESİNE OPERASYON YAPILDI

Bu resim 15 günü geçti çekeli.Kutuya devamlı gıda verdik faliyet var gıdaları bitiriyor.Fakat bir türlü kutuyu dolduramadı arılar.Bu beslemeye kutu oğul vermeliydi.Zaten şüpelenmiştim sıcak bir günde çıtalara baktım,zaten arıcılar bu hastalığı çıtadaki yavrularun üzerindeki renklerden anlarlar.Anlayacağınız balkon sosyetesi yavru çürügü hastalığına yakalanmış.Bir amatör arıcı bunları anlamaya bilir.Araştırmaya kalksa bu kadarda resim bulamaz onun için detaylı bir haber yapayım dedim.Ayrıca böyle bir hastalığı olan arıcı bunu kimseye göstermez gizler.Resmin sol tarafı sağlıklı rengide güzel,ortaya baktıgınızda hasta olan yer belli oluyor.Resmi büyüttügünüzde o bölümleri çizdim.
Yavru çürügü olan kovanlarda bir türlü gelişme olmaz ve pis pis kokar.Eğer burnunuz iyi koku alıyorsa kovanı açtıgınızda bu kokuyu duyarsınız.Yukardaki resimdeçürüklerin oldugu yerleri işçi arılar ne kadarda temizlese pis gözüküyor.Birde daha aşagıda gelecek arı sümük gibi olmuş pupaları alıp atamıyor.Birde arı bu temizlikleri yapamadığı içim benim gözlemim hırçınlaşıyor.
Delikler pembe dairede ki gibi pistir.Normal delik olsaydı siyahta olsa pırıl pırıl olurdu.Sağdaki kırmızı daire içindeki deliklerdende yavrü çürügü oldugunu anlarsınız.Bu delikleri bazen varroada yapar onunla karıştırmamak lazım.Zemin rengi doğal kapalı yavru renginden başkaysa ve o delikler varsa ayrıcada pis kokuyorsa kovan hasta demektir.
Hastalığın ne hastalığı olduğunu bilmiyoruz.Bunların bir kaç çeşidi var."Amerikan yavru çürügü" kürdanı takıp çektiğinizde 10 cm süner diyorlar."Avrupa yavru çürügü"nde bu daha kısa oluyormuş.
Yukardaki resme kadarki resimler 15 günden önce çekilenler.Bu resim hasta ve sağlıklı yavruyu çok iyi gösteriyor.Pembe daire sağlıklı siyahtaki çürümüş.yan yana ne kadar belirgin tonda degişik renk.Sosyete hasta ama uyğun zaman kolluyorum,hemen yaıpılabilecek iş degil,bir öğlen yemeginde bir hazırlık yapayım dedim malzemeleri hazırlayana kadar mesayi başlamak üzere.Bıraktım yemekte olacak iş değil.
İki gün önce mesayi bitimi operasyon yapıldı.Saat 5 ten sonra oldugu için resim kaliteleri düştü.Güneş ışıgı batarken vurdu olmadı gölgede çektim ama idare edecek resimler alındı.Çıtalarda larvayken hiç bir sorun yok,larvalar kapanıp pupa döneminde oluyor ne oluyorsa.Gelişme duruyor ve pupa bozulup sümüksü bir hal alıyor.Bunun en önemli nedenlerinden biri üşütmek.Kovanlarınızı kesinlikle soğuk havada açmayın incelemek için yani.Yiyecek vermek lazımsa kışın bile açabilirsiniz onda mahsur yok.Zaten yavru olmadımı bu hastalıkta olmaz.
Kutumuz hastaya,birde ağ kurtları faliyete geçmiş,kambur üstüne kambur gelir hastasınızya.
Bu hastalıgın en önemli nedenlerinden biride bölgemize yabancı arılardır.Eko tip arı olsa bulundugu bölgede kışı baharı bilir.Yani yerli bir arınız varsa elinizde bu duruma düşmez,en sağlam arılar ekotiplerdir.Yapılan araştırmalardada eko tip kovan sönmeleride çok düşüktür.Bizim sosyetede gebze civarının arısı degil Muğla yöresinden gelen ve eylülde oğul veren arılardan dı.
Kutumuz hasta ama hastalığı kesin şu dememiz imkansız.
Bu resimler aslında kutuyuaktardıktan sonra çekildi sonda olması lazım ama buradan kopmasın diye araya girdiler.
Kapalılarıda açıyorum gene hepsi göçük.Aralarında sağlıklı olanlarda var ama.
O kadar resim çekmişimki inanamassınız yüzden fazla resimden bunları seçmişim mutfakta araştırma yapıyorum sanki.
Yavrulu olan üç çıtayıda aldım.Bu tür petekleri kesinlikle yakmamız lazım.Kesinlikle ortalıklarda bırakmamak lazım.Peteklerde bal polen var,başka bir arı gelip balla birlikte hastalığıda alır gider kovana.
Operasyona geri dönelim.Mesayi bitimi dondurma kutulartındanmış bir arkadaş bunlardan ruşet olurmu demişti,bizde bir bakalım demiştik.Evimizde körük yok yumurta koli kartonu güzel yanıyor aheste aheste.
Arılara şuruba katılmış bir antibiyotik banyosu uyğuluyoruz.Bu antibiyotik insanlar için bir ilaç iğne diyeyim.Geçen sene Bir arkadaşımızdan öğrenmiştim.Ama ben uyuyorum ülkemizin çoğu yerinde bunu kullananlar varmış.Ballı ve polenli çıtalarına dokunmadım sadece şurup püskürtüp yeni kutuya aktardım.
Bu gibi durumlarda daha öncede bazı yerlerde konu işlendi,tüm petekler alınır ve arılar yeni bir kovana silkenenirse hastalıktan tamamen ilaçsız kovanı kurtarıyorsunuz.
Sosyete anaarısı ve işçilerde yavrulu peteklerden strofor kutuya silkeledim,hiç yavru yok çıtalarda,tüm çıtalarada boş bile olsa antibiyotikli şurup pürkürttüm.
Banyo yaptırılmış işçi arılarımız.Aktarılmadan önceki durum.Şimdi burada bir şeyden söz edecem bu strafor kutu dondurma koymak içinmiş fiyatıda 1,5 ytl filan.Ben çıtaları zemine basacak şekilde bıraktım.Ama çıtaları havada tukmak için çok basit bir aparat işimizi görecek.Bu kutuya göre yapılmış çıtalar ve citaları Karşıdan karşıya geçen bir tığ veya şiş yada 2-3 mm tel yeterli iki tarafa tak çıtalarda ona bassın.Doktorum bunlara çıta uydurmak için uğraşıp duruyordu bu işide gene ben hallettim bu arada.
Aktarım bitti ama işten gelenler biraz tur attılar çünkü mekandada bir degişiklik var.
Çıtaların üzerlerine gene kek koydum birazda açık tuttumki gelen direk içinede iniş yapıyordu.
Daha önceden eski bir tornavidayı ısıtıp kutuya delik açmıştım.İşten gelenler dışarda çene çalıyor sanırım.
Yavrulu peteklerini kesip çıtaları iyide dezenfekte ettim diyorum ama bu mikrop kolay kolay yok olmuyor galiba. Sorunlar kutudanda kaynaklanmıştır.Isınmamıştır içersi.Şimdi siz evinizde tek başınıza durun üşürsünüz kalabalık bir misafir gelse ev anında ısınır.Boş bir binaya girin orayı ısıtamazsınız.Ama hayvanların olduguı bir ahıra girin sıcacıktır içersi.
Burada bir başka not daha düşeyim.Murat Çakır'la bu konda daha önceleri bi sohbetimiz olmuştu.Murat dediki okumuş olduğum kitapta,yavru çürüğü olan bir göz.Arılarda bu hastalıklı olan gözü temizledi.O göze mikroskopla bakıldıgında 4 milyon tane hastalığın sporunun daha orada kaldıgını görmüşler.Bilgiler yanılmıyorsam Ahmet Güler hocamıza ait olmalı.Ben şimdi kafama göre yakıyorum temizliyorum ama ne kadar doğru yaptım belli degil.Hastalık sporu demek,beni biliyorsunuz köylü biriyim dilimin döndüğünce herkesin anlaması için konuları izah etmeye çalışıyorum.Spor çok minik tohumdur,mantar sporu hep vardır ama uygun ortamı bulmadımı gelişip mantar olamaz.Doğada yedigimiz mantarlrı kastediyorum,belki milyarlarca sporu var yani minnacık sporu ama uygun ortam olmadan mantar olmaz.Hastalık sporlarıda çok,onlarda uygun ortamda gelişiyorlar.Bu kutu kovan olsaydı belki bunlar olmayacaktı.
Ana kutusunuda iyice içini yakmaya çalıştım,o sıra hatun Furkan'la birlikte okuldan geldi::)))Evde ne kokuyor? biz bilmiyoruz ne koktugunu sanki::)) yav ne kokusu bir şey yok.

Bıçakla tam dipleri kazıyamadım ama bir kaç kez iyi tutuştu ha zor söndirdüm kutuyu.Aralara belki gene yazılar ilave edebilirim şimdilik bu kadar diyeyim.Sorularınızda varsa sorabilirsiniz.Ayrıca ilerde son durumları sizlerle paylaşacam
Not:Bu kutuyu arılığa götürecektim,tedaviden sonra inşallah gidecek.Tedavi başarılı olacak merak etmeyin.Çünkü bataklıga düşmüş birini alıp kuru bir ortama bırakmak gibi bir iş yaptık,birde üzerlerini yıkadık kuru yerde.
NOT:
“Arıcılık bilgi merkezi” ve” arıcılık” bilgi paylaşım “forumu” açılmıştır. Ülkemiz arıcılığına inşallah olumlu katkılar yaparız. 01/01/2010

http://www.aribakani.com/

12 yorum:

  1. Selam Ali Abi öncelikle geçmiş olsun.İnşallah düzelir.Benimde kovanlardan biri ocak ayında yumurtaya yatmıştı.Diğer kovanlardan ayrı bir yere götürmüştüm.Geçen gün kontrol ettiğimde yavru çürüklüğü vardı.Ama gözlerde delik fark edemedim sadece bir iki tane göz açılmış ve arı ergin olamadan kahverengi olup gözde kalmış.
    Galibe bende tüm çerçeveleri imha edeceğim.Acaba siz hangi antibiyotiği kullandınız öğrenebilirmiyim.

    YanıtlaSil
  2. abi pürmüzün yokmu evde bu işleri balkonda yapabileceğiniz.Koloninin ömrünü merak ediyorum zincir koptuysa takviye lazım o kızlara.

    YanıtlaSil
  3. Ugur'cum bizim kimseden korkumuz yok,beni doktorla karıştırmayın.Bizim doktor yapar balkonda orası için bile iç işlerinden izin aldığı duyumlarım var::))

    YanıtlaSil
  4. Ali Abi yakmışsın güzelim çıtaları,
    yavru çürüğüne karşı bir başka metot var www.IWF.de burada gösteriyor nasil yapıldığını
    Çamaşır suyunu kaynar suya döküyorsun yani sodayı sonra kovanı
    çıtaları içine atıyorsun biraz durduktan sonra temiz su ile durluyorsun işlem tamam.
    Çıta mumlarını yakıyorsun.
    Arıları kükürt ile imha ediyorsun,
    yapmazsan hastalık yayılır.

    Gecmiş olsun
    Selamlar.

    YanıtlaSil
  5. Mehmedim biliyordukta yapmadıkmı.Bizim bildiğimiz yöntem bu.Herkes bir şeyler geliştirmeye ve bulmaya çalışıyor.Yetkililere kalsan kovanla birlikte imha et diyecek ,ama bu yöntemlerlerde kovandaki arılar kurtuluyor.Yanlız yavrulu çıtaları alıp,ham petek vermek lazım.Ben örülmüşleri vardı onlarıda verdim,arı kendiniğ çürük yavrudan kurtardımı bir daha o duruma kolay kolay düşmez.İyiki olmuş bak ben yayınladım gene başka şeyler öğrendik.Amacımızda bildiklerimizi paylaşmak degilmi.Bilgiler için teşekürler.Sen benim için çok önemlisin oradaki arı kültürünü bize aktarıyorsun.Hoşçakal.

    YanıtlaSil
  6. Ya Mehmet Yüksel önemli biz değiliz ha, iç işlerinden izin alırız ha bu hafta sonu köstebek avı var dikkat et:)

    YanıtlaSil
  7. Muhteşem abi senin diploman var,diplomalıları sınırlı sevmeyi öğrendim son zamanlarda ne olur ne olmaz dimi.


    Abi artık köstebek sorunun kalmadıgını belirtiyim olaya bu günden itibaren el koydum be,biz bir şey biliyoruzda el koyuyoruz kafanı yorma sen::)))

    YanıtlaSil
  8. Abi haber kötü, resimler güzel ama fona da dikkat etmekte fayda var. Kalorifer peteklerindeki oğlanın malzemeler işi bozmuş biraz. Tuncay kaptana verebilirsin.

    YanıtlaSil
  9. merhaba

    tanışmıyoruz fakat senden çok şey öğrendim.

    ama dikkat et bence ve sağlıklı yavru yaptıklarını görmeden onları arılığa götürüp diğerlerini riske atma, evde farketmen şans olmuş.arılığıda kontrol etmende de fayda var derim ben.

    bir de çeşitli kaynaklarda güvenin yavru çürüklüğünün taşıyıcısı olduğu belirtiliyor.

    iyi akşamlar

    YanıtlaSil
  10. Alicim selmlar,
    öncelikle geçmiş olsun ve deneyimlerinide bizlerle paylaştığın için teşekkür ederim.Seninde söylediğin gibi bu durum bir çok arıcıların başına gelmiştir.ama karizmayı çizdirmemek için açıklamıyorlardır.
    sedninde farkın işte bu deneyimlerini çekinmeden anadolu insanının samimiyetiyle anlatıyorsun söylemlerinde kendimizden parçalar buluyoruz kim bilir belkide ondan bu kadar seviliyorsun.
    ayrıca evin içindede arı bakımı yapmak cesaret ister. doktor balkonda yapıyormuş, ben orada yapmak için bile hanımın gönlünü yapana kadar akla karayı seçiyorum
    neyse bahar geldide artık dışerda yaparız.Kendine o kadar güvenme kurt kocayınca........... olur.
    Allaha emanet ol.

    YanıtlaSil
  11. Ali abi gecmiş olsun. Durum kotu ama haberler guzel olmus..Bunlari gorunce bende benimkilerden suphelenmeye basladim. Usuyen yavrular verdi. Acaba su bendeki muglanin kisa girmeden kafasini ucurimmi diye dusunmeye basladim yaniii..

    YanıtlaSil
  12. Kaptanım muğlanın kafasını uçurmana gerek yok,boyamam yeterli sanırım.Yav niye uçuracan elindeki anayı .Töbe töbe.

    Birde bu hastalık zayıf arılarda olur,yavruyu ısıtamadıgı için haberin olsun.Yazın bile yavruları üşütmek münkündür kovanı açıp oyalanır durursan,dışarda 35 derece sıcaklık yok.Ama kovan içi ve yavruların bulundugu bölümde devamlı 35 derece civarı sıcaklık var bilmeme anlatabildimmi.

    YanıtlaSil